A Nike Accessories márka története
Szinte mindenki ismeri a legendás Nike "síp" logót, a Swoosh-t. A mozgást, a sebességet és a dinamizmust hivatott szimbolizálni. A Nike márka jelenleg a világ egyik legnagyobb sport- és szabadidőruházati , lábbeli- és kiegészítői gyártója. Amerikai sportruházati cég, amelynek székhelye Baverton, Oregon, globális tevékenységgel rendelkezik. Mi a Nike márka jelenségének története?
A Nike céget 1964-ben alapították Blue Ribbon Sports néven, alapítói Bill Bowerman és Phil Knight voltak.
Bill Bowerman atlétikaedző volt az Oregoni Egyetemen, aki 1972-ben az Egyesült Államok olimpiai csapatának edzője is volt. Elkötelezett minden meglévő sportoló személyes lehetőségeit. Igyekezett megfelelően motiválni őket, és felébreszteni versenyképességüket. Ezek az értékek, amelyeket Bowerman támogatott sportolóiban, képezik a Nike vállalati filozófiájának alapját ma. A Nike Bill küldetése egyértelműen meghatározott: INSPIRÁCIÓT ÉS INNOVÁCIÓT HOZNI A VILÁG MINDEN SPORTOLÓJÁNAK*. [*Ha van tested, akkor sportoló vagy.]
A Nike szlogen - "JUST DO IT" - "Just do it" , amely egyben a Nike cég védjegye is, 1988-ban jött létre, és sikeres példája egy nagyon sikeres marketing kampánynak, melynek köszönhetően a márka ismertsége nőtt. elterjedt a sport és az életmód különböző területein.
Phil Knight volt tanítványa, Bill, és nem túl sikeres sportoló. Megalapította a Blue Ribbon Sportst (BRS), és Bowerman lett az üzleti partnere. Korai éveiben a cég a japán Tiger futócipő márkájának amerikai forgalmazója volt, amikor 1962-ben Phil Knight egészen a messzi Japánba utazott, hogy találkozzon az Onitsuka egyik sportcipőgyártójával. Megbeszél egy találkozót a vezetőkkel, és elkezdi bemutatni a Stanford Business School-ban végzett munkáját, leírva a piac méretét és azt a hatalmas lehetőséget, hogy egy japán cipőgyártó belépjen Amerikába, és aláássa az Adidast , az akkoriban meghatározó márkát. Az első évben több mint 1300 pár tornacipőt adtak el, és a végén az együttműködésük nem végződik túl jól.
1966-ban nyitották meg első kiskereskedelmi üzletüket. 1971-ben a céget Nike, Inc. névre keresztelték. és két évvel később belépett a tőzsdére. 1972-ben piacra dobták az első Nike márkájú cipőket. A 2000-es évek elejére a Nike-nak több mint 170 országban voltak kiskereskedelmi üzletei és forgalmazói, és ikonikus logóját – a „swoosh”-nak nevezett ívelt pipa – világszerte elismerték. Mi a története?
A Nike swoosh logó teljesen véletlenül jött létre 1971-ben, amikor a Portland State University grafikus hallgatójának, Carolyn Davidsonnak nem volt pénze, Phil Knight pedig éppen saját produkcióját készítette elő, és az utolsó pillanatban rájött, hogy termékeinek saját logó kell. Utasította, hogy a lehető leggyorsabban találjon ki valamilyen grafikai márkát. Valami eredetit akart, és egyben valami könnyen megjegyezhetőt. Tervezés közben eszébe jutott, hogyan magyarázott a professzor az ősi szobrokról, és fényképekkel ellátott kiadványokban Nike képére – a győzelem istennőjének szobra – bukkant. Carolynt lenyűgözte az egyszerű görbe, amelyet gyorsan felvázolt, és megérkezett az irodába Phil Knighthoz és a többi menedzserhez. Amikor Carolyn megmutatta a terveit, azzal a reakcióval találkozott, hogy ez csak egy furcsa horog. Logóját azzal védte meg, hogy az a sebességet, a mozgást és a győzelmet szimbolizálja. És mivel a gyártást két napon belül meg kellett kezdeni, a logó beleegyezett, és kiállított egy csekket Carolynnak 35 dollárért, és elkezdődött korunk egyik kevésbé ismert logójának története. Jelenleg a logó értékét több százmillió dollárra becsülik. A márka neve ennek az istennőnek a nevéből származik.
A Nike a sportolók és a vásárlók közötti személyes kapcsolatokra összpontosított, és ez ma is sikerük sarokkövének bizonyul. A Nike és Michael Jordan együttműködése sikeres példája a rendkívül sikeres Air Jordan almárka létrehozásának 1984-ben. A Nike számos olyan híres sportolót szponzorált és támogatott, mint például: Tiger Woods, Lebron James, Roger Federer, Rafael Nadal, Maria Sharapova , Serena Williams és Elina Svitolina.
A cég növekvő sikerének köszönhetően a Nike márka más sportágazatokra is kiterjesztette specializációját. A cég portfóliója óriási. Az első termék a futócipő volt, majd évről évre a márka egyre több sportágba lépett be, mint például az atlétika, tenisz , futball , kosárlabda , jégkorong, golf , futás és még sok más. Ma már nehéz olyan sportot találni, amelyben ne jelennének meg Nike termékek. Természetesen léteznek férfiaknak, nőknek és gyermekeknek szánt termékek különböző korosztályokba. A Converse is leányvállalatuk 2003 óta.