A Nike márka története
Szinte mindenki ismeri a legendás Nike "síp" logót, a Swoosh-t. A mozgást, a sebességet és a dinamizmust hivatott szimbolizálni. A Nike márka jelenleg a világ egyik legnagyobb sport- és szabadidőruházati, lábbeli- és kiegészítői gyártója. Amerikai sportruházati cég, amelynek székhelye Baverton, Oregon, globális tevékenységgel rendelkezik. Mi a Nike márka jelenségének története?
A Nike céget 1964 -ben alapították Blue Ribbon Sports néven, alapítói Bill Bowerman és Phil Knight voltak.
Bill Bowerman atlétikaedző volt az Oregoni Egyetemen, aki 1972-ben az Egyesült Államok olimpiai csapatának edzője is volt. Elkötelezett minden meglévő sportoló személyes lehetőségeit. Igyekezett megfelelően motiválni őket, és felébreszteni versenyképességüket. Ezek az értékek, amelyeket Bowerman támogatott sportolóiban, a Nike mai vállalati filozófiájának is az alapja. A Nike Bill küldetése egyértelműen meghatározott: INSPIRÁCIÓT ÉS INNOVÁCIÓT HOZNI A VILÁG MINDEN SPORTOLÓJÁNAK*. [*Ha van tested, akkor sportoló vagy.]
A Nike szlogen - "JUST DO IT" - "Just do it" , amely egyben a Nike cég védjegye is, 1988-ban jött létre, és sikeres példája egy nagyon sikeres marketing kampánynak, melynek köszönhetően a márka ismertsége nőtt. elterjedt a sport és az életmód különböző területein.
Phil Knight volt tanítványa, Bill , és nem túl sikeres sportoló . Megalapította a Blue Ribbon Sportst (BRS), és Bowerman lett az üzleti partnere. Korai éveiben a cég a japán Tiger futócipő márkájának amerikai forgalmazója volt, amikor 1962-ben Phil Knight egészen a messzi Japánba utazott, hogy találkozzon az Onitsuka egyik sportcipőgyártójával. Megbeszél egy találkozót a vezetőkkel, és elkezdi bemutatni a Stanford Business School-ban végzett munkáját, leírva a piac méretét és azt a hatalmas lehetőséget, hogy egy japán cipőgyártó belépjen Amerikába, és aláássa az Adidas, az akkoriban meghatározó márkát. Az első évben több mint 1300 pár tornacipőt adtak el, és a végén az együttműködésük nem végződik túl jól.
1966 -ban nyitották meg első kiskereskedelmi üzletüket. 1971 -ben a céget Nike, Inc. névre keresztelték. és két évvel később belépett a tőzsdére. 1972 -ben piacra dobták az első Nike márkájú cipőket. A 2000-es évek elejére a Nike-nak több mint 170 országban voltak kiskereskedelmi üzletei és forgalmazói, és ikonikus logóját – a „swoosh”-nak nevezett ívelt pipa – világszerte elismerték. Mi a története?
A Nike swoosh logó teljesen véletlenül jött létre 1971 -ben, amikor a Portland State University grafikus hallgatójának, Carolyn Davidsonnak nem volt pénze, Phil Knight pedig éppen saját produkcióját készítette elő, és az utolsó pillanatban rájött, hogy termékeinek saját logóra van szükségük. Z azt mondta neki, hogy a lehető leggyorsabban találjon ki egy grafikai márkát. Valami eredetit akart, és egyben valami könnyen megjegyezhetőt. Tervezés közben eszébe jutott, hogyan magyarázott a professzor az ősi szobrokról, és fotókkal ellátott kiadványokban találkozott Nike képével – a győzelem istennőjének szobrával . Carolynt lenyűgözte az egyszerű görbe, amelyet gyorsan felvázolt, és megérkezett az irodába Phil Knighthoz és a többi menedzserhez. Amikor Carolyn megmutatta a terveit, azzal a reakcióval találkozott, hogy ez csak egy furcsa horog. Logóját azzal védte meg , hogy az a sebességet, a mozgást és a győzelmet szimbolizálja. És mivel a gyártást két napon belül meg kellett kezdeni, a logó beleegyezett, és kiállított egy csekket Carolynnak 35 dollárért, és elkezdődött korunk egyik kevésbé ismert logójának története. Jelenleg a logó értékét több százmillió dollárra becsülik . A márka neve ennek az istennőnek a nevéből származik.
A Nike a sportolók és a vásárlók közötti személyes kapcsolatokra összpontosított, és ez ma is sikerük sarokkövének bizonyul. A Nike és Michael Jordan együttműködése a sikeres példája a rendkívül sikeres Air Jordan almárka 1984 -es létrehozásának. A Nike számos olyan ismert sportolót szponzorál és támogatott, mint például: Tiger Woods, Lebron James, Roger Federer, Rafael Nadal, Maria Sharapova, Serena Williams és Elina Svitolina.
A cég növekvő sikerének köszönhetően a Nike márka más sportágazatokra is kiterjesztette specializációját. A cég portfóliója óriási. Az első termék a futócipő volt, majd évről évre a márka egyre több sportágba lépett be, mint például az atlétika, tenisz, futball, kosárlabda, jégkorong, golf, futás és még sok más. Ma már nehéz olyan sportot találni, amelyben ne jelennének meg Nike termékek. Természetesen léteznek férfiaknak, nőknek és gyermekeknek szánt termékek különböző korosztályokba. A Converse is leányvállalatuk 2003 óta.